Klarna med sin nya friktionslösa kassa

Näste man (huvudsponsor) till rakning är Klarna. En betalleverantör som lever för att minska friktionen mellan kunden och e-handeln. Som deras bild på deras nya hemsida illustrerar (nedan) så vill de göra det så enkelt som möjligt för kunden att få hem sin vara.

Klarna har i dagarna lanserat en ny tjänst, Klarna Checkout, som vad vi förstår är deras nya ledstjärna som ska hjälpa e-handlare till mer försäljning, genom fler och enklare köp. Mer om detta, och deras support av Emeet, finner ni här nedanför där Fredrik Lennström ifrån Klarna besvarar våra frågor.

Varför är ni med på detta års Emeet som sponsor och deltagande företag?

Fredrik Lennström, Klarnas öra mot e-handelsmarken

Vi tycker Emeet är ett fantastiskt tillfälle och format för att öka kunskapsnivån om e-handel. E-handelns (och vår) höga förändringstakt ställer krav på att hela tiden se till att vara välinformerad om hur verkligheten ser ut. Kan vi medverka till ett forum för kunskapsutbyte för e-handeln så är vi ödmjukt glada för det.

Vad gör ni som företag för att driva e-handeln framåt mer än att stötta Emeet?

Det mest spektakulära vi gör är att vi är medarrangörer till Nordic E-commerce Summit. Vi åker också runt i landet och håller mindre frukostseminarier och föredag i olika sammanhang. Men det viktigaste arbetet görs varje dag i våra kontakter med både våra partners (plattformsleverantörer) och e-handlare där vi diskuterar e-handelns bästa. Genom att vi har en gemensam agenda med våra kunder, att öka försäljningen, så har vi också ett gemensamt ansvar att aktivt arbeta för det.

Vilka diskussionsämnen hos e-handlarna ligger er närmast om hjärtat och kommer ni ta upp något specifikt på Emeet?

Enkelhet i e-handelsvardagen är det som vi strävar efter att kunna bidra med. Både för handlare och konsumenter. Vi kommer att ha sessioner med Klarna Checkout, där man kan reda ut begreppen kring vår nya tjänst. Vi har också sett till att Polisen kommer och berättar om sitt arbete med bedrägerier inom e-handeln. Jag hoppas också att det blir bra diskussioner om tillväxt och hur e-handlare kan växa och bli framgångsrika.

Vad är nästa tjänst eller funktion som ni kommer erbjuda e-handlarna och som ni hoppas kunna ta oss alla in i framtiden?

Klarna Checkout förstås. Men också en hel rad av förbättrade tjänster för både e-handlare och konsumenter.

Som sponsor har ni fått en massa värdefulla biljetter till Emeet. Vilka kommer få dessa biljetter och är det någon vi ska hålla utkik efter?

Vi är glada att en av de verkliga veteranerna inom svensk e-handel kommer till Emeet. Branco Perkovic från Zoovillage har drivit lönsam ehandel sen Krita-perioden. Några av våra senaste rekryteringar kommer också att synas, duktiga personer med intressanta erfarenheter från bland annat reklambranschen. Prata gärna med oss om annat än Klarna, vi har mycket erfarenhet som e-handlare kan ha nytta av.

Vi tackar även Klarna för deras stöd av Emeet och svensk e-handel. Det ska verkligen bli intressant att få reda på lite mer om Klarna Checkout den 10 oktober.

Det här inlägget postades i Emeet 2012. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>